Program Publisiti di Ranau 3 Jun 2010 – Updated!

Posted: 6 Julai 2010 in Pelbagai

Pada 3 Jun 2010 (Sabtu) kami telah mengadakan program publisiti di Tamu Pekan Ranau. Seawal jam 7pagi kami telah bergerak dari hotel ke lokasi… Fuhh.. ramainya orang berduyun-duyun datang ke tamu dan  ditambahi pula dengan kesesakan lalulintas. Sampai saja di lokasi kami mencari tapak yang sesuai untuk memulakan aktiviti namun tidak mendapat tempat yang sesuai. Dengan bantuan pemungut cukai majlis, kami mengambil keputusan untuk mendirikan booth pameran kami di lorong pejalan kaki yang menjadi laluan orang ramai untuk ke tamu dan sebaliknya. Tempat kira oklah, redup kerna dipayungi oleh pokok dan tidak hujan hahaa.. ! dan kicauan burung yang bertenggek di atas pohon tu la juga yang menjadi penghibur lara kami kekee…….  Namun malangnya beberapa ketika kemudian kami didatangi oleh penguatkuasa majlis dan dengan tegasnya menyuruh kami tutup kedai kerana  mengatakan tempat tersebut adalah kawasan larangan. Alhamdulilah sekali lagi nasib menyebelahi kami apabila si pemungut cukai majlis menerangkan kepada penguatkuasa tersebut (dengan bahasa tempatan) dan akhirnya kami dibenarkan beroperasi di tempat tersebut.

Tompinai (saudara) durang tu datang daripada Agensi Kerajaan (AADK) bah, datang sini untuk mau kasi tau tantang bahaya itu dadah sama urang kita di Ranau ni, dan supaya urang-urang kita inda terlibat dengan aktiviti dadah, durang bukan datang untuk berniaga ba..” ……. Rasa-rasa itu la barangkali ayat power si pemungkut cukai kepada si penguatkuasa tu heheee……..!

Ketika pameran, pelbagai soalan telah diajukan oleh orang ramai namun syukur dapat kami tepis hehe…. Namun agak terperanjat juga kami apabila daun Ketum juga antara menjadi tumpuan dan soalan famous. Mereka mengatakan bahawa terdapat banyak pokok tersebut tumbuh meliar di tempat mereka yang mereka panggil sebagai pokok “Titap”. Walaubagaimana pun, kami belum dapat mengesahkan bahawa itu adalah pokok ketum kerana belum melihat dengan mata kepala sendiri. Cuma kata-kata nasihat sajalah yang mampu kami curahkan agar mereka tidak meyalahgunakan daun Titap aka Ketum itu.

Info Ketum :

ketum1

p/s – Untuk maklum, daun ketum telah menjadi tumpuan dan soalan yang famous di daerah Beaufort, Keningau dan Ranau kerana dakwaan mereka pokok tersebut memang ada tumbuh di tempat mereka namun nama adalah berbeza-beza mengikut daerah.

Dibawah ini adalah gambar dan video ketika operasi kami sedang berjalan……. Syokk bah!

 

p/s – gambar-gambar & video akan ditambah kemudian. tq.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s